Als je binnen InformerAccount met Automatische Incasso wilt werken, zul je een aantal aanpassingen moeten verrichten.


Bij 'Eigen bankrekeningen' dien je bij 'Formaat binnenland betalingen' SEPA geselecteerd te hebben. Tevens moet het Nr. incassomandaat ingevuld zijn. Dagboek incasso onderweg & Padnaam incassofiles zullen ook ingevuld moeten worden.

Standaard staat 'Algemeen' aangevinkt. Wanneer je werkt met een zakelijke rekening zul je 'Zakelijk' moeten aanvinken.

Bij de relaties waarvan je Automatische Incasso wilt uitvoeren zul je onder het tabblad Financieel de volgende gegevens ingevuld moeten hebben:

- Bankrekening

- IBAN

- BIC

- Betalingsconditie

- Nr. incassomandaat

- Datum mandaat


Nu zijn de benodigde gegevens ingevoerd. 

Er is een mogelijkheid om eerst een test incasso te maken. Dan wordt er nog geen boekstuk aangemaakt. Zodoende kun je zien of alles goed is ingevuld en of het werkt.

Via Bankieren -> incasso kun je 'Test' aanvinken.


Wanneer je op OK klikt kom je in het scherm terecht waar de openstaande facturen te vinden zijn.

Selecteer hier de facturen die je wilt incasseren. Je kunt een deelbedrag incasseren of direct het hele factuurbedrag. 

Wanneer je tevreden bent over de selectie klik je rechtsboven op OK. Het Incasso scherm zal zich sluiten.


Wanneer je nu naar de bestandslocatie gaat die je hebt opgegeven bij Eigen bankrekeningen -> Padnaam incassofiles zul je daar een bestand staan genaamd Incasso.xml

Dit bestand kun je nu opsturen naar de bank en zal de automatische incasso gedaan worden.